Ads

jom kita kawan

Friday, May 29, 2015

PERSOALAN KAUM IBU



Soalan terkumpul belum dijwp 24/4

1⃣3Adakah sah jika berwuduk dalam keadaan bogel? 
Wudhu' sah dlm keadaan bogel.

Soalan 1⃣4 Bolehkah si isteri menolak pelawaan suami nya untuk bersama kerana penat..dan juga apa hukumnya bersetubuh setiap hari tak kira siang atau malam adakah akan melemahkan tubuh badan seseorng?

Isteri tak boleh menolak keinginan suami sbb hadits yg kata malaikat melaknat wanita spt itu. Namun, suami kena fahami kondisi isteri.Seks siang malam melemahkan tubuh rasanya pendapat `ulama' semata-mata.

Soalan 1⃣5 Apakah hukum berbekam bagi perempuan? Saya ada dengar dalam kuliah agama, hukumnya makruh bagi perempuan. Bagaimana jika situasinya perempuan itu tidak period sepanjang dia memakai implanon (alat pencegah kehamilan)

Bekam bagi wanita, tak pernah lalui perbahasan tu.


Soalan 1⃣7 Nk tny thtl psl hukum berwudhuk bagi wanita..uai ada kata rambut yg berada depan dari telinga adalah bahagian wajah dan wajib disekatakan air..kalau ikat rambut wudhuk x sah..benarkah? Mohon pencerahan..jazakallah..

Rukun wudhu' adalah mengusap atau menyapu kepala, bukannya rambut.

Soalan 1⃣8Adakah rukhsah untuk ibu menyusu untuk jamak solat kerana anak tidak mahu berhenti menyusu pada waktu tempoh solat pendek iaitu magrib ke isyak..terima kasih sheikh.. 

Ttg ibu menyusu yg jama` solat, mmg ada kena sesi yg begitu panjang? Saya pernah belajar baby akan kenyang kalau teknik menyusu betul dlm masa 15 minit.

Soalan 19. Apakah hukumnya mencukur bulu kaki bagi isteri (yg memg menutup aurat di luar rumah) 

Soalan 20.berapa hari kah yg di bolehkan solat jamak dan qasar dalam keadaan musafir?contoh balik ke kelantan selama 5 hari..kiranya kita tahu berapa hari bermusafir.

Soalan baru 25/4/2015 
1⃣ masih lagi kurang jelas.. lendir yang krluar pada waktu subur wanita setiap bulan.. bukan disebabkan byk berjalan atau shahwat.. lendir ni dalam kategori yang mana? 

2⃣   aurat kaki ketika di rumah mentua atau di kalangan ahli keluarga yg lain.(ketika bersantai2 bukan membuat kerja di dapur). 

3⃣Adakah seorg ibu yg nak melahirkan ank perlu solat.. 
Situasi 1: Air ketuban dah pecah...atau turun apa2 tanda..tapi dah berjam2 kdg lebih dari sehari tggu tapi blom lg melahirkan....adakah perlu solat bila dh turun tnda.. Situasi 2: seorg ibu hampir melahirkan ank..masa tu pukul 1 ptg..blom zohor..tapi tggu sampai dh pukul 2..masih blom melahirkn..sdgkn dia dh ada dlm bilik bersalin tu..mcna..kna solat zohor x...pastu klau x sempat..nnt kna gnti balik x solat tu...?


No comments:

Post a Comment