Ads

Digital clock

jom kita kawan

Friday, March 11, 2016

Kaki Nak Dipotong akibat kencing manis?



Terima Kasih Allah... 

Assalamualaikum sahabat...


Kalau satu hari doktor beritahu yang kaki kita terpaksa dipotong, macam mana agaknya reaksi kita, ya?


Selama ni elok berjalan, boleh berlari dan bergerak bebas, tiba-tiba sekelip mata doktor beritahu yang kita cuma ada lagi satu minggu saja untuk jadi manusia berkaki, sebelum dipotong.

Seram dan rasanya seperti mahu mati sahaja, kan?

Ini lah dilema yang dihadapi oleh kebanyakan pesakit diabetes yang telah terlalu teruk gara-gara tak berjaya mencari cara turunkan gula darah dengan cepat.


Bermula dengan luka yang mungkin nampak kecil, kuman boleh merebak dengan cepat akibat jangkitan dan kandungan gula dalam darah yang tinggi.

Sedar tak sedar, hari untuk kaki dipotong tiba.

Waktu tu, dah terlambat untuk cuba nak cari cara turunkan gula. Kaki terpaksa dipotong untuk elakkannya dari menjadi lebih sakit dan teruk.


SERAMNYAAAAAAA!




Diabetes Penyakit Keturunan


Kata doktor, diabetes ni adalah penyakit warisan turun temurun. Kalau ayah atau ibu mempunyai sejarah sakit diabetes, kemungkinan besar anda juga boleh mendapat diabetes sekiranya tak dijaga dengan elok.


Lebih teruk lagi, walaupun kaki dah dipotong, diabetes masih lagi menjadi terlampau teruk sehingga membawa kepada kematian.


Ibu kawan saya adalah salah seorang yang meninggal dunia akibat diabetes. Kakinya dah pun dipotong, dan setahun kemudian, beliau meninggal.


Apa Itu Diabetes, Sebenarnya?


Diabetes ni adalah penyakit di mana paras gula dalam darah melebihi paras normal. Ini boleh terjadi akibat 

Badan tidak lagi sensitif terhadap rembesan hormon insulin, atau pun 
Pankreas tidak lagi efektif dalam menghasilkan hormon insulin 


Akibatnya, glukosa tidak dapat diserap ke dalam darah seperti yang sepatutnya dan tertinggal di dalam darah.


Lama-kelamaan, gula ini semakin tinggi kandungannya, dan jadilah diabetes.


Gula yang sepatutnya memberi tenaga sekarang menjadi pembunuh senyap buat rakyat Malaysia.








Antara punca diabetes termasuklah:


Faktor genetik dan keturunan

Masalah kolesterol tinggi berterusan (Baca juga 4 langkah mudah kekalkan kolesterol di paras normal)

Berat badan berlebihan yang tidak dikawal

Tekanan darah tinggi

Tekanan emosi yang berterusan tanpa usaha memperbaikinya

Kurang senaman dan aktiviti fizikal


Apa Nak Buat Sebaik Sahaja Anda Disahkan Menghidap Diabetes


Kak Asmah (bukan nama sebenar) yang menghubungi saya beritahu dia sudah tak larat berulang-alik ke hospital untuk dapatkan rawatan.

Sejak 5 tahun yang lepas, Kak Asmah cuba menurunkan gula dalam darahnya dengan pelbagai cara.

Berpeket-peket ubat dari hospital dimakan dengan tekun, suntikan insulin yang dah tak terkira, semua ubatan tradisional akar kayu dah dicuba tapi mungkin kerana faktor-faktor lain, bacaan gula dalam darahnya tak juga turun-turun.

3 bulan yang lepas, diabetesnya semakin teruk. Doktor pesan sekiranya Kak Asmah tak juga turunkan gula darahnya dengan cepat, kemungkinan untuk kakinya dipotong memang tinggi.

Kak Asmah rasa tak tentu arah.

Potong kaki bukan main-main. Bila tak lagi ada kaki, siapa yang mahu bekerja menyara anak yang masih kecil dan perlu sekolah?

Alternatif untuk Diabetes
Selain daripada ubat hospital dan ubatan tradisional yang selalu diberikan kepada pesakit diabetes, saya suka nak kongsikan satu lagi alternatif untuk cuba membantu mengawal paras gula dalam darah.

Vivix, sejenis suplemen yang sangat tinggi kandungan antioksidannya adalah satu minuman kesihatan yang boleh diambil sebagai salah satu alternatif untuk membantu memperbaiki kualiti hidup pesakit diabetes.


Vivix mengandungi kandungan resveratrol yang amat tinggi yang diekstrak secara tulen dari anggur muscadine, purple carrot dan elderberi.




Banyak kajian antarabangsa yang telah dilakukan terhadap Vivix yang mengesahkan secara klinikal potensi Vivix sebagai alternatif bantuan kepada pesakit diabetes.


Antaranya;

Kajian di Kanada terhadap sekumpulan orang Iran yang menghidap Diabetes Type-II membuktikan kandungan resveratrol memberikan perlindungan tambahan kepada hati dan buah pinggang supaya tak rosak akibat pengambilan ubat diabetes dari hospital yang berterusan.
Kajian dari Perancis mengatakan kandungan antioksidan dari anggur merah mengelakkan pembentukan lemak di sekitar otot dan membantu memperbaiki respons badan terhadap hormon insulin.
Kajian terhadap anthocyanins dalam membantu memperbaiki keadaan diabetes. Anthocyanins juga merupakan salah satu kandungan yang tinggi dalam Vivix.
Tak lagi takut-takut nak cuba Vivix bila tahu kajian-kajian antarabangsa yang menyokong keberkesanannya, kan?


Bagaimana Vivix Membantu
Vivix membantu dalam 3 fokus utama:

Membantu memperbaiki respons badan terhadap hormon insulin
Salah satu penyebab diabetes ialah apabila badan gagal bertindak balas dengan hormon insulin yang dirembeskan oleh pankreas. Gula yang sepatutnya masuk kedalam sel badan dengan bantuan insulin, tak dapat berbuat demikian dengan berkesan dan akibatnya, kandungan gula dalam darah terus naik dan naik.
Resveratrol membantu untuk memperbaiki keadaan "insulin resistance" ini. Semakin tinggi kandungan resveratrol, semakin baik kesannya dan Vivix mengandungi hampir 98% resveratrol tulen dan kandungannnya adalah hampir 10 kali ganda lebih tinggi daripada minuman kesihatan yang lain.


Mengurangkan komplikasi akibat diabetes
Salah satu kesan yang sering dialami oleh pesakit kencing manis ini adalah mata menjadi kabur. Dalam kajian yang dibuat, kandungan antocyathins dalam Vivix membantu mengurangkan komplikasi mata kabur ini sekiranya diambil secara konsisten.


Membantu mengawal kandungan gula dalam darah
Kandungan polifenol dalam Vivix berfungsi untuk melambatkan penyerapan karbohidrat ke dalam darah. Ini dapat mengelakkan kandungan gula dalam darah meningkat dengan cepat dan memburukkan lagi keadaan pesakit diabetes.


Jangan Tunggu Sehingga Kaki Nak Dipotong
Sekiranya anda menghidap diabetes atau pun mempunyai ahli keluarga yang adalah masalah yang sama, saya sarankan anda tidak bertangguh untuk cuba rawatan alternatif ini.

Jangan tunggu sehingga kaki terpaksa dipotong barulah hendak mencari-cari apa lagi pilihan lain yang ada.

Saat itu, mungkin segalanya sudah terlambat.


Sekiranya anda memerlukan bantuan dan perlukan informasi lebih lanjut, hubungi saya segera dan saya akan cuba membantu anda.

+6012 6818241

No comments:

Post a Comment