Ads

jom kita kawan

Thursday, March 17, 2016

Bagaimana cara makan Vitamin C yang betul


Terima Kasih Allah... 

Assalamualaikum sahabat...

Bila nak makan Vitamin C, soalan pertama yang akan bermain dalam otak, berapa biji ei nak makan?. 

Sehari berapa biji maximum boleh makan?. betul kan?

(BERAPA BIJI PERLU MAKAN)


Semua benda mesti ada garis panduan / manual yang perlu kita ikut, mcm tu juga dalam supplement, dalam Malaysia ada satu badan yang di panggil National Coordinating Committee on Food and Nutrition dan badan ni dah tetapkan berapa recommended nutrient intake yang kita perlu ambil dalam sehari. 
Bagi vitamin C, jumlah yang direkemenkan bagi seorang lelaki dan perempuan dewasa yang tidak merokok ialah 70mg/day. 
Kalau anda seorang perokok, tambah 35mg bagi jumlah di atas. 
Kenapa ei?. 
sbb merokok menambah jumlah free radical dalam badan. 
Pharmacist xkn sarankan perokok terus berhenti merokok sbb akan ada withdrawal symptom atau ketagihan, jadi stop slow2 dan sambil tu ambil vitamin C untuk pulihkan balik sistem badan.

Jadi, berapa biji kena makan?. takkan 70mg je. 70mg hanya recommended atau berat yang minimum diperlukan untuk badan berfungsi dengan baik. 
Dalam satu research dari April 21, 1999 issue of the Journal of the American Medical Association, badan kita cuma berupaya untuk absorb 200mg vitamin C dalam sehari. 
Jadi, dah tahu berapa biji kena makan?. 
dan dalam research ni juga ada state kalau kita ambil lebih dari 200mg, yang selebihnya akan keluar melalui kencing mcm tu je. rugi x?. mesti la rugi. 
Jadi, jangan beli vitamin C yang 1000mg semua tu, 200mg je masuk badan, 800mg buang cmtu ja.

Dan dalam satu lagi research June 1999 issue of the American Journal of Clinical Nutrition, research ni dari Linus Pauling Institute, dalam research ni ada nyatakan 120 - 200mg adalah dos optimum yang badan kita perlukan untuk mengurangkan kadar risiko sakit jantung, kanser, cataract dan lain2 penyakit kronik.

Yang buat saya jatuh hati dengan Shaklee, Vita-C Plus Shaklee mmg design khas untuk sampaikan dos yang sepatutnya pembeli dia terima. 
Vita-C Plus Shaklee guna method sustained release dan berat vitamin C pn cukup2 500mg. 
Tak membazir lak tu. satu tablet vita-C Plus boleh deliver 500mg vitamin C selama 24 jam, jadi xda la badan kita terkejut dpt terus sekaligus 500mg vitamin C, 300mg lagi buang ke tandas. 
Bila vitamin C dalam badan kurang, slow2 vita-C Plus ganti balik.

Untuk yang selsema atau demam, sebaiknya naikkan sikit jumlah vitamin C yang anda makan, dari 500mg ke 1000mg sbb golongan ni dalam keadaan oxidative stress, atau keadaan yang mana badan menghasilkan banyak free radical.
 Jadi, kena ambil vitamin C banyak sikit sbb vitamin C kan antioxidant. Ambil tablet 500mg dua kali sehari untuk cukupkan 1000mg, jangan telan 2 biji sekali, sbb badan kita hanya boleh absorb 200mg/day.

(SEHARI MAKSIMUM BERAPA)

Dalam sehari, maksimum vitamin C kita boleh makan ialah 2000mg atau bersamaan 4 biji tablet 500mg vitamin C. Apa jadi kalau makan terlebih?
Antara effect kalau makan lebih ialah cirit birit, rasa loya dan cramp di bahagian perut.

Jadi, start ambil vitamin C dari sekarang sbbnya vitamin C ni sejenis vitamin yang larut dalam air dan badan kita selalu buang vitamin C dari dalam badan.

 Kalau tak nak ambil supplemet, boleh ambil buah oren atau buah lain yang kaya dengan vitamin C.
 Tapi, cari buah yang natural dan free from GMO.

Nak order Vita-C Plus?

Meh contact Ida

+6012 6818241


Share jika rasa bermanfaat  ;) 

No comments:

Post a Comment