Ads

jom kita kawan

Monday, October 13, 2014

TIP RAWAT ANAK SELSEMA @DEMAM



Terima Kasih Allah... 


Assalamualaikum sahabat...

Kebanyakan ibubapa sering bergantung kepada klinik apabila anak mereka jatuh sakit tidak kiralah samada anak selsema, demam, ataupun batuk. Tambah memburukkan keadaan pula ramai doctor yang mengambil mudah dengan memberikan antibiotic semudah memberi ubat biasa tanpa memikirkan kesan sampingan yang bakal dihadapi oleh kanak-kanak tersebut.

Saya sendiri pun pernah mengalami situasi macam ni . Dan terbaru tgk anak sedara menangis lepas disuap ubat yang macam2.kita yang xsanggup tgk..doktor mmg bagi ubat batuk,ubat selsema..ubat itu..ubat ini..tapi sy sendiri takut kalau nk g klinik kalau demam or sakit..sy usaha dgn ilmu tradisional dulu..hihihi Buat masa kalau anak saya mula menunjukan tanda-tanda anak selsema, demam atau batuk kami akan cuba rawat dengan cara semulajadi dulu.

TIP2 SEMULAJADI
kalau hidung ank tersumbat-bakar bwg putih dan hancurkan dlm olive oil..minyak tu sapu kt tapak kaki baby

buang kahak baby- ambik daun kadok+ sedikit kapu..gumpal2 dan sapukan di bahagian dada dan belakang baby..nti kahak akan kuar melalui najis baby

anak selsema- buat rawatan stim bwg putih.air panas+bwg putih..letakkn berdekatan dgn hidung ank..tp kena AWAS!!!

hilang sakit tekak waktu selsema -Bancuh garam bersama air suam dan galakkan anak anda berkumur dengannya.

Manakala titisan air garam pula dapat membantu mencairkan hingus dan melembapkan kulit dibahagian hidung.




Antara cara semulajadi untuk merawat anak selsema yang boleh diamalkan ialah:

Rehatkan anak anda secukupnya. Cara yang lebih baik adalah dengan ‘bed rest’ kerana ia dapat membantu system imun tubuh melawan penyakit.

Galakkan anak minum banyak air kosong untuk memastikannya kekal terhidrat. Anda juga boleh pelbagaikan sumber cecair dengan memberikan jus buah-buahan dan makanan yang bersup.

Cara lain yang boleh diamalkan untuk merawat anak selsema ialah berikan anak anda 1/3 sachet Nutriferon Shaklee untuk menggalakkan tubuh menghasilkan interferon bagi melawan penyakit. Nutriferon adalah alternatif kepada ubat-ubatan. Anda cuma perlu berikan kepada anak anda bila anda lihat tanda-tanda anak selsema.


Bagi anak-anak yang tinggal di TASKA @ PENGASUH pula, amat-amat digalakkan untuk memberikan anak anda Meal Shakes Shaklee untuk menguatkan daya tahan tubuh. Meal Shakes Shaklee ialah minuman multivitamin yang sangat bagus untuk kanak-kanak yang sering jatuh sakitsembelit, kurang selera makan dan kurang daya tumpuan.


Saya sendiri memang amalkan Meal Shakes Shaklee. Untuk bagi pada anak2,Caranya juga teramatlah mudah. Saya cuma campurkan ½ sudu ke dalam bancuhan susu anak saya setiap hari. Alhamdulillah, anak-anak saya dah kurang jatuh sakit walaupun mereka tingal di taska. Kalau sakit pun cuma sehari je, esoknya mesti mereka dah kembali seperti biasa..:)


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda.
Hubungi saya jika anda berminat untuk dapatkan Meal Shakes Shaklee bagi mengelakkan anak selsema, demam atau batuk.


Your Trusted SID
Ida Omar
012-681 8241

No comments:

Post a Comment