Ads

jom kita kawan

Friday, October 31, 2014

BAHAYA CYST!!!



Terima Kasih Allah... 



Assalamualaikum sahabat...


Apa khabar semua, harapnya semua berada dalam keadaan sihat sejahtera dan yang tak berapa nak sihat jangan lupa berehat & makan ubat. 
hari ni ida nak berkongsi pasal CYST..atau deme2 duk panggil Ovarian Cyst..
Some of the people memang tak sedar tentang kehadiran Cyst ini. bila cyst ni membesar,ia telah menyebab ovari twisted. Tiub pun berpintal2 sesama sendiri. Sebab itu sakit yang melampau akan di rasai. Cyst ini adalah fluid-filled sacs.


Ini contoh Cyst yang di panggil Follicular Cyst


Ini pula Cyst yang dah banyak terbentuk dan size dia mungkin lebih besar dari Ovari & lihat pada tiub ia telah berpintal. xboleh sekadar makan ubat jer kalau mcm ni dan perlu dibedah.

Lihat betapa besarnya Cyst di atas, lebih besar dari Ovari. Macam mana nak tahu kita ada Cyst ni? Symptom2 might be rare between individu. Ada yang ada sysptom dan ada yang tidak ada langsung. Kadang-kadang ada yang rasa pain dekat lower abdominal.

Cara nak ubati penyakit ini adalah dengan pembuangan cyst (surgery), itu bagi yang serius case .Selepas itu dari semasa ke semasa follow-up dengan doktor adalah perlu bagi memastikan tidak ada atau size Cyst tidak membesar dan merbahayakan diri. Ada kaedah traditional yang boleh di praktikkan bagi mengecilkan Cyst. Size dia akan membesar disebabkan oleh our monthly period. Seorang sahabat  berada nun jauh di Sabah, khabarkan dia juga turut mempunyai Cyst. Tapi dia tidak sakit, mengesan melalui pemeriksaan biasa. Doktor advise her to remove it tapi dia minta tangguh.

Doktor memberi dia ubat perancang. Walau hakikat dia tak berkawin lagi. Tujuannya untuk memberhentikan period. Tujuannya untuk monitor size Cyst dan dalam masa yang sama, dia berjumpa dengan seorang ustaz. Dan telah dinasihatkan, mengurangkan pengambilan nasi dan makan cuma sayuran hijau. Dia juga perlu minum rebusan air akar (sejenis sayur, bayam tak silap ida kena check balik dgn kawan tu). Alhamdulillah 3 bulan macam tu dia amalkan Cyst pun mengecut. 

Kepada sesiapa yang telah mengetahui telah wujud cyst dalam abdomen badan, maka bolehlah mencubanya.

atau boleh ambik Gla dari Shaklee
yang berfungsi mengecutkan cyst dan membantu kesuburan bagi mereka yang merancang untuk mempunyai cahaya mata.

ORDER NOW!!

P/S: SAJA TULISAN SAYA BESARKAN SUPAYA JELAS DAN TERANG..CYST NI BERBAHAYA..

boleh hubungi saya di
012-6818241
ida omar


No comments:

Post a Comment