Ads

jom kita kawan

Tuesday, March 31, 2015

ANDA TANYA,DOKTOR JAWAB SOALAN KESIHATAN 11-20

Assalamualaikum semua...


SOALAN KESIHATAN 11
BERSALIN

Q.adakah kesan pengambilan epidural ketika bersalin menyebabkan sakit pinggang@ sakit2 lain?
1.andai benar ia akn menyebabkn sakit2 badan@ sakit pinggang,bagaimana cara mencegah@ merawat agar kembali normal?
2.adakah perlu buat rawatan lain?


TQ☺



A. Epidural akan sakit sikit di tempat yg di cucuk, bukan sakit belakang keseluruhan, yg biasa terjadi adalah sakit kepala. Rawatan adalah rawatan simtom, kalau pening baginubat pening, sakit belakang ubat sakit tahan etc.


SOALAN KESIHATAN 12
TELINGA BERAIR
Q12...telinga slalu rsa berair waktu tdo...dan rsa gtl2....bln 6 ni doc kta nk operate nk buang air kt ggndg klau xclp....jd,sy nk tau,ad effect ke x?

A 12 Dulu penyakit ini di panggil serous otitis media dan sekarang dinamakan otitis media with effusion. Memang cecair dalam telinga tu kena di keluarkan, doktor akan buat lubang di gegendang telinga dan akan letakkan sejenis alat supaya lubang tak sumbat. Bila dah kering nanti alat itu akan dikeluarkan. Biasanya masalah akan timbul disebabkan oleh cecair dalam telinga

SOALAN KESIHATAN 13
SAKIT TELINGA
🆕Q25, apa penyebab nya dan kenapa telingga sakit yg menyucuk2... dtg sekali sekala.... sakit yg teramat dlm jangka yg pendek...

A: sakit yang seperti itu mungkin di sebabkan oleh rangsangan saraf c 7, unlikely to be infection sebab sakitnya sekejap


SOALAN KESIHATAN 14
SAKIT PERUT
Q, Assalam doc,kenapa dalam perut akan terasa pedih dan panas bila makan pedas...adakah itu tanda ulser perut?


A: Tidak semestinya ada ulcer, gastritis pun dapat keadaan yang seperti ini

SOALAN KESIHATAN 15
BEKAM
Q: Apa pendapat doktor ttg rawatan bekam untuk wanita? Apakah kebaikan bekam kepada wanita?

A:



SOALAN KESIHATAN 16
BUASIR

  
Q: Ank sy berumur 13 tahun kena buasir...apakah penyebab utama buasir...cara nk elakkan buasir....

A: Penyebab utama buasir ialah sembelit dan kerap cirit, suka menjerit, banyak mengangkat benda berat dan apa jua aktiviti yang meningkatkan tekanan dalam abdomen dengan tinggi
untuk elak buasir banyak makan serat dan minum banyak air



SOALAN KESIHATAN 17
HAID TIDAK TERATUR


Q: Adakah normal bg wanita yg bujang@ sudah berumah tangga kitaran haid x stabil❓kadang tu setahun x dtg haid.
1.adakah itu perkara biasa?
2.adakah apa2 cara untuk normalkn kitaran haid tersebut.

A:selepas kahwin kitaran haid tak mungkin hanya untuk beberapa bulan disebabkan emosi berubah dengan perubahan yang berlaku dalam kehidupan dan lepas tu normal kembali. Jika sampai setahun tak datang haid kena jumpa untuk pemeriksaan


Bagi yang tiada penyakit apa apa untuk regular haid ialah dengan cara makan pil perancang untuk tiga bulan dan biasanya haid akan regular kembali



SOALAN KESIHATAN 18
STOMACH FLU

Q: saya suspect terkena stomach flu, symptom of vomitting without warning, no fever and I think I get it from my sons and family, soalan saya what is the treatment for this? tido pun tak lena‌‌‍‌‍‍‌




A: Stomach flu? Sy x paham.

Rawatan adalah rawatan simptom utk muntah, sakit perut & air garam (ORS). Kena minum banyak air kosong yg di masak. Requirement for day 2L for man age 35 with bodyweight 70kg. Kalau muntah2 maka kena minum air lebih utk replace water in ur body.


SOALAN KESIHATAN 19
ALLERGIC UBAT

Q: Kim Izkim
Assalamualaikum, 
Soalan saya. Saya nak tahu petanda pesakit yang allergic antibiotik penicilin. Saya antara yang dikesan allergic pada ubat ni. Pernah saya rasa macam sesak nafas dan sakit dada dan lain-lain. 
Bukan sekali saya pernah dapat penicilin, tapi kesan dia macam tu la setiap kali, dan saya terpaksa berhenti makan.

Saya ada pergi ke hospital, pihak farmasi nak bagi ubat dekat saya, tapi bila dia check, ubat tu 1 group dengan penicilin. Kemudian, mereka tukar. Dan berikan saya cephalexin. Kata mereka tu ibarat sepupu sepapat pencipin la. Hehe. Tapi dengan pesanan, andai kata saya rasa tak ok makan dalam sehari dua, saya datang ke hospital lagi, refer doctor n tukar ubat. 
Masalahnya , saya takut nak makan. ;) 

Apa patut saya buat ek?

A: Tanda2 allergic ni sama jika allergic pd ubat @ makanan. Badan akan naik ruam2 merah macam kelopak garam, gatal, jika tanda yg teruk adalah bengkak bibir, muka & sesak nafas. Jika berlaku begini, kena cepat pergi kecemasan.



SOALAN KESIHATAN 20
LEBAM &DARAH BEKU

Q: Ahmad Juzri
doktor sy nk tahu adakah lebam yg kite nampak pd kulit sama ada dipukul atau terlanggar menandakan ade darah beku dibawah kulit.jika ia darah beku adakah ia sama seperti darah beku dlm salur darah @ trombosis.


A: tak sama ....istilah bm je...biasa tak tepat. Pengumpulan darah dlm tisue lebih tepat utk mengambarkan merah2 ketika lebam. Maksudmya darah tu masuk antara liang tisu


Lebam disebabkan ade keradangan pada tisu badan, keradangan boleh melibatkan ada darah beku di bawah kulit. Darah beku ni akan diserap kembali ke dlm badan kita.

Ia berbeza dgn darah beku dlm salur darah di mana darah ini boleh pergi ke tempat lain & menyumbat salur darah yg kecil. Implikasi bergantung keoada temoat yg tersumbat, kalau di jantung boleh dpt serangan jantung, kalau di otak boleh dpt stroke etc.
Darah beku pula adalah darah clotted dlm saluran darah

Sekian dulu soalan dari 11-20

ada apa2 persoalan boleh je drop komen.
nanti ida tolong panjangkan soalan tersebut pada doktor2 yang terlibat untuk menjawabnya..

happy blogwalking

nak wassap ida :012-6818241


34 comments:

  1. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete
  2. let me share your message in my FB..tq for visiting ;)

    ReplyDelete
  3. Asslm, sy mahu bertanya. Kalau ada masalah bau mulut akibat Klep di lambung terbuka, apakah penawarnya. Bolehkah cik cadangkn ubat atau jenis makanan yang dapat merawat masalah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam tuan/puan.. masalah bau mulut,boleh gunakan ALFAFA dari shaklee. Insyaallah membantu. untuk order,boleh pm saya di 012 6818241

      Delete
  4. aura daniella ezzraJune 16, 2016 at 2:35 AM

    Assalamualaikum kak, saya Aura. Umur saya 12 tahun. saya selalu rasa seperti tulang bergesel antara satu sama lain di bahagian ibu jari kaki. kadang kadang dekat tulang peha. Pastu, perut saya tu macam pedih. kekadang saya rasa ngilu di paru paru dan area buah pinggang. Apa sakit saya eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi aura..sorry lambat reply..mungkin masalah sendi kalau rasa tulang bergesel..bagaimanapun,boleh rujuk ke hospital berhampiran untuk pemeriksaan lanjut.

      Delete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Saya nak tanya sikit mengenai sakit urat. Saya tetiba rasa kebas dn tk selesa di bahagian wajah, iaitu di kawasan pipi dan mulut. Dan rasa kebas ni kekadang ada kekadang takde. Bila kebas tu takde, rasa tk selesa tu masih ada rasa seperti terkena cili kering di muka. Saya ada sinus tp sudah lama sembuh. Tapi saya tkpernah buat rawatan resdung. Jadi, adakah sakit saya ni ada kena mengena dgn resdung atau saya ada sakit urat? Ataupon darah tinggi? tolong sesiapa yg boleh membantu.

    Terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya lupa nak selit sekali soalan ni tadi..Adakah ianya tanda awal strok?

      Delete
    2. Waalaikumussalam tuan/puan..mungkin ada kaitan dengan saraf juga. Tuan/puan boleh rujuk ke hospital untuk pemeriksaan lanjut atau boleh wassap saya di 012 6818241

      Delete
  7. Assalamualaikum,

    Saya kerap kena sembelit dan kdgkala buasir. Baru-baru ni sy kena buasir berdarah. Alhamdulilah buasir dah pulih tapi sy sakit di bhagian perut belah kiri di bawah. Rasa tak selesa mcm sengal2. Sebelum ni kalau buasir takda pula rasa sakit bahagian perut.Perut pun asyik meragam je. Sudah seminggu rasanya. Dr rasa sy perlu buat check up atau pun tidak?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,

    Saya kerap kena sembelit dan kdgkala buasir. Baru-baru ni sy kena buasir berdarah. Alhamdulilah buasir dah pulih tapi sy sakit di bhagian perut belah kiri di bawah. Rasa tak selesa mcm sengal2. Sebelum ni kalau buasir takda pula rasa sakit bahagian perut.Perut pun asyik meragam je. Sudah seminggu rasanya. Dr rasa sy perlu buat check up atau pun tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.saya bukan doc :D

      Buasir biasanya takkan sembuh tapi mungkin mengecil dan tak berdarah lagi. sakit perut tu ada kaitan dengan sembelit. adik boleh amalkan minuman&makanan berserat di waktu pagi contohnya ambil oat.

      untuk supplement buasir,boleh PM akak di no 012 6818241

      Delete
  9. assalamualaikum doc.. nk tnye.. sye bru sebulan berkahwin.. 3,4 hari nie sye sering mengalami krem di bhgn kiri bwh perut, di pinggang, sakit belakang, kdg2 sakit di bhgn bwh perut kiri n kanan, adakah ini petanda sye hamil? mohon pencerahan.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.saya bukan doc tapi puan boleh cek upt untuk tahu samada puan hamil ataupun tidak. tahniah jika hamil.

      Delete
  10. Assalamualaikum.. saya intan, saya nk tanye kebelakangan ni saya mengalami sakit pinggang.. kdg2 nk jln pon terasa sakit..bila saya ke kelas berenang, saya dapati bila saya cube mngambil nafas secara laju pinggang saya turut terasa sakit..selera makan juga berkurang. Sakit ni saya alami dr hri khamis (12/10).. pd hri sabtu sebelumnya (7/10)sye mengalami minor accident motor yg sye naiki dilanggar kereta [prlhn] (tp sye terpelanting n tergolek di ats jln,) bile sye ke hospital dr mengatakn muscle sye trauma,, benar ke begitu? Satmya ingin tanya pendapat n penerangan

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.. saya intan, saya nk tanye kebelakangan ni saya mengalami sakit pinggang.. kdg2 nk jln pon terasa sakit..bila saya ke kelas berenang, saya dapati bila saya cube mngambil nafas secara laju pinggang saya turut terasa sakit..selera makan juga berkurang. Sakit ni saya alami dr hri khamis (12/10).. pd hri sabtu sebelumnya (7/10)sye mengalami minor accident motor yg sye naiki dilanggar kereta [prlhn] (tp sye terpelanting n tergolek di ats jln,) bile sye ke hospital dr mengatakn muscle sye trauma,, benar ke begitu? Satmya ingin tanya pendapat n penerangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam intan.. mungkin badan intan masih terkejut dengan accident tersebut.. mungkin ambil masa seminggu untuk pulih sepenuhnya. Dan intan boleh banyakkan pengambilan kalsium. banyakkan minum susu,atau kacang badam. Jika berminat untuk dapatkan kalsium dari saya,boleh wassap saya di +6012 6818241. terima kasih ;-)

      Delete
  12. Assalamualaikum..saya qilah..saya rasa sakit di bhgn pinggang belakang bila berdiri lama dn rasa sakit tuu sampai kt kaki sampai rasa kebas kaki..semua ni jd pada saya sejak saya tingkatan 4...sekarang saya 18 tahun... saya nk tau ap sebenarnya yg jadi pada saya adakah ianya akn menjadi serious jika dibiarkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam dik. pergi buat pemeriksaan di klinik terdekat yer..untuk maklumat lanjut,boleh pm +6012 6818241

      Delete
  13. Assalamualaikum..saya qilah..saya rasa sakit di bhgn pinggang belakang bila berdiri lama dn rasa sakit tuu sampai kt kaki sampai rasa kebas kaki..semua ni jd pada saya sejak saya tingkatan 4...sekarang saya 18 tahun... saya nk tau ap sebenarnya yg jadi pada saya adakah ianya akn menjadi serious jika dibiarkan?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum..saya qilah..saya rasa sakit di bhgn pinggang belakang bila berdiri lama dn rasa sakit tuu sampai kt kaki sampai rasa kebas kaki..semua ni jd pada saya sejak saya tingkatan 4...sekarang saya 18 tahun... saya nk tau ap sebenarnya yg jadi pada saya adakah ianya akn menjadi serious jika dibiarkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam dik. pergi buat pemeriksaan di klinik terdekat yer..untuk maklumat lanjut,boleh pm +6012 6818241

      Delete
  15. Assalammualaikum , saya ensy . . . Saya nak bertanya mengenai sakit kepala . . . ada apa2 cadangan atau pandangan mengenai sakit kepala yang kerap . . . sakit kepala tersebut tak statik setempat , berubah-ubah . . sakit tersebut tak berterusan tapi kerap . . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam dik. pergi buat pemeriksaan di klinik terdekat yer..untuk maklumat lanjut,boleh pm +6012 6818241

      Delete
  16. doktor, nak tanya apa kesan makan duphaston berlebihan? Sepatutnya sy kena makan 1 biji 2 kali. Tapi sy silap baca, jadi sy makan 2 biji 2 kali. Sy oerasan bila stok ubat dh nak habis sebelum sampai waktunya

    ReplyDelete
  17. Salam. Saya nak tanya. Tiap kali saya bangun tidur dua jari tangan kanan saya akan kebas dan sakit sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassal.mungkin sebab pengaliran darah yang tidak lancar. 012 6818241

      Delete
  18. Assalam doktor.saya nak tanya...kalau bacaan LDL COLESTROL SAYA 2.66 mmol/l ok atau tidak ek???HDL 1.86 mmol/l

    ReplyDelete
  19. Doktor sye mengalami masalah sakit di bahagian kiri perut. Kadang2 ia terasa seperti dicucuk dan terasa ada benda yg meletup dlm perut. Akhir ni sye dpt lihat de denyutan kt bahagian tengah perut. Denyutan tu mengikut degupan jantung sye. Pe masalah sye ye doktor.

    ReplyDelete
  20. Salam Doktor, sye belum berkahwin tp period selalu tak teratur, dah 6 bulan tak datang.. Umur sye sekarang 17 tahun sye dtg haid mase umur 13 tahun.. Ape yg perlu sye buat ?

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum doktor
    Saya nak tanya abang saya oku
    Tak boleh bercakap
    Tapi sejak akhir2 ni dia asyik mual nk muntah ,cirit birit tanpa henti dan tiada selera makan kenapa ye..dah bawa ke hospital dan klinik dah katanya xde masalah apa pun dekat usus...compius dia sakit apa ubat semua xmahu load

    ReplyDelete
  22. Tumpang tanya, saya bekas penghidap sakit tibi paru-paru. Semasa menjalani rawatan di hospital, saya telah melakukan pembedahan trakeastoma. Dah setahun setengah, lubang di leher masih tak bercantum. Ada cara lain tak nak mencantumkan lubang di leher selain pembedahan?

    ReplyDelete