Ads

Digital clock

jom kita kawan

Tuesday, March 31, 2015

Tip untuk dapat anak genius- kelas Dr.Zubaidi


Terima Kasih Allah

Assalamualaikum sahabat


Tip utk dapat anak genius.



Setelah isteri hamil maka bermulalah satu step.
Mengikut lajian saintifik janin mula bergerak pada usia kehamilan 6 atau 7 minggu.
Pada masa inilah sebenarnya dianggap roh telah ditiupkan kerana ada degupan jantung dan fungsi saraf.
Hanya org yg hidup mempunyai degupan jamtung jadi janin yg mula mempunyai degupan jantung dan mula bergerak dianggap sbg permulaan roh ditiupkan.Sebelum itu janin hanyalah seketul daging yg disebut alaqah.Sebelum itu disebut nutfah keluar dari tulang sulbi. Tulang sulbi adalah istilah yg am. Untuk lelaki air mani dipancutkan oleh batang zakar dan berasal dari kerandut zakar (testes).Sementara wanita dihasilkan dari ovari.
Kedua dua pergerakan air mani dan ovum dilindungi oleh tulang pubis.Pada masa yg sama pembentukan otak dan fungsi otak bermula.

Jadi jika mahu anak genius, berikan suplemen dan ransangan bermula pada masa ini.Malangnya pada masa ini kebanyakan UPT masih negatif atau masih kabur.
Saya ada menulis mengenai UPT. Bagaimana kadang kala kita keliru..
http://drzubaidi.com/blog/urine-pregnancy-test-upt-boleh-mengelirukan/
Sbb itu ramai doktor mencadangkan agar penjagaan makanan untuk para ibu bermula apabila dia mula berniat mahu hamil.
Sbb para isteri tak tahu bila dia hamil sehingga dia tak datang haid pada waktu yg sepatutnya (lambat haid) dan apabila buat UPT didapati positif. Pada masa itu sudah masuk minggu ke7 atau ke 8.

Itu baby dah lahir. Step kehadapan. Ini baru peringkat janin. Blom lahir lg

betul ke doktor mkn buah nenas dlm qty byk, boleh sbbkn keguguran janin?

Dr Zubaidi, bagaimana dengan pendapat ibu makan folat 3 bulan sebelum dia plan nak mengandung dan di teruskan semasa mengandung

Soal nenas dan hamil.
http://drzubaidi.com/blog/nenas-boleh-sebabkan-keguguran/


Hasil persenyawaan kena pastikan isteri ditahap waktu kesuburan yg tepat, suami punya sperma yg sihat.. ada tips nk pastikan sperma sihat ke?
Betul Dr Kamaludin. Elok jaga pemakanan bila ada niat utk hamil. Mungkin 3-6 bukan sebelum itu. Ada yg mudah hamil dan ada yg sukar hamil. Bila ada niat untuk hamil dan mula mencuba, terus jaga pemakanan.

Sekiranya pd hari ke 14 slps period kita buat upt, dan result positif, baby da berusia berapa minggu? Bagaimana kaedah pengiraan tu spya x miss mggu 6 n 7 tu?

Maksud genius di sini adalah genius seperti indigo childs ke doc?
Wow ini lari tajuk tip utk dpt bayi genius ni..
Rasulullah S.A.W bersabda, “Berilah makan kurma wanita yang sedang hamil pada bulan-bulan terakhir kehamilannya supaya anaknya menjadi anak yang penyabar dan suci.”

Ustaz boleh bg perawinya?

Penjagaan makanan bukan saja tahu apa yg patut makan tetapi juga apa yg tidak harus makan.
Amalan menurut sunnah nabi. Bagaimana pula pandgn dr. Dari sudut pemakanan para ibu yg sdg hamil..
Genius ini bukan setakat bagus IQ.Tetapi EQ dan SQ.
Pembinaan hardware ( otak).bermuka dari minggu ke 6
Cara kita beri didikan dan ransangan yg menyebabkan anak itu mendapat IQ EQ atau SQ.

Didikan dan ransangan inilah software yg harus diberikan semenhak awal lg.Jadi pembentukan otak harus pastikan janin ini mendapat nutrien makanan yg lengkap.
Terutamanya omega 3 dan vitamin b kompleks.

Cara kita beri didikan dan ransangan yg menyebabkan anak itu mendapat IQ EQ atau SQ.

x clear yg ni Dr Z👆


Itu step kedua. Didikan dan ransangan masa janin dlm rahem.

Step yg pertama pastikan pembentukan otaknya yg sempurna

Nutrien yg sempurna bukan saja dapat pd yg dinamakan makanan sunnah, tetapi byk terdapat makanan yang halal dan berkhasiat (halalal toyyiban).
Sbb tu saya lebih suka apa yang dihalalkam lg bernutrisi ini digalakkan, bukan setakat kurma dan madu saja.
Izinkan saya berkongsi sebarang maklumat yang saya dapat dalam group ini kt fb yer...tq.🙏
Tak dpt dinafikan kurma dan madu byk khasiatnya, tapi utk org asia seperti kita kurma dan madu hanyalah suplemen. Bukan makanan asasi utk wanita hamil.Malah daging telur juga sumber protein dan vitamin bagus untuk pembentukan otak bg janin.Begitu juga buah2an dan sayuran berwarna.

Kalau nak bg hadis yolong sebutkan perawi. Saya lebih suka begitu.Kalau kata ulamak, bg tahu nama ulamak itu.

Masalah banyak ibubapa muda lebih cenderung dengan supplement dicadang sedang makanan khasiat perlu diutamakan.

Vitamin utk suplemen boleh digunakan tp jgn terlalu obses.
Mungkin pakar pemakanan kita boleh sentuh pasal pemakanan.

Apa yg perlu dielak ialah segala jenis asap.
Asap??😳😳asap apa dr z?

Makan sarang burung baik tak Dr..

Jin kan suka asap hehege
Asap rokok asap kereta asap pembakaran.Semua mengandungi bahan kimia berbahaya.
Tapi la..asap kenderaan dimana2..
Saya kata perlu elakkan. Gunalah penutup hidung ke. Itu tanda kita kasih pd anak kita.

Antibiotik ada yg selamat dan ada yg tak selamat. Jd kalau sakit jumpa doktor yg berpengalaman dan katakan puan hamil.
Minuman berkabonat juga elakkan.
Minuman berkafein.
Dan segala supkemen herba yg tidak diketahui kandungannya.
Kopi teh tak boleh diminum.. Ka
Jd pembentukan otak duransangkan pemakan yg halal lagi berkhasiat

Kalau ibu mngandung...hisap rokok. Ade kesan x?? Atas janin itu
Minuman berkafein harap dielakkan.
Untuk masukkan software pada otak anak di peringkat janin.
Ransangan berbentuh sentuhan dan bunyi adalah paling bagus.
Mcm mana dgn asap masakan.. Asap goreng ikan dsb
Semua jenis asap ada bahan kimia. Cuba elakkan. Bukan tak boleh langsung

Sentuhan pada abdomen isteri haruslah dilakukan.Oleh ibu.Dan bapa.

Getaran yg membentuk kasih sayang dapat dirasakan sbb emosi dikawal oleh hypothalamus di otak sudah mula terjadi.

Sentuhan kasih sayang ini yang jarang diberikan atau diberikan seseksli sesekala.

Inilah permulaan untuk meransang minda genius EQ

Dikatakan juga kaedah mendengarkan alunan muzik2 neo klasikal seperti bach, mozart, dan lain2 turut mempengaruhi perkembangan otak janin bayi dlm perut. Adakah ini satu fakta?
Itu ransangan kedua iaitu bunyian. Ransangan sentuhan pun blom habis.Ransangan harus diberikan dengan kasih syg. Dengan hati. Berbicara sama ada dengan suara atau dlm hati. Ia ada hubungan.

Hubungan antara ibu dan anak telah bermula sejak hamil. Malangnya hubungan anak dan bapa agak lambat. Hanya setelah bayi dilahirkan.

Saya pernah dengan Yahudi akan rangsangan muzik seperti kata tuan Khalid dan juga ibu mengandung akan banyak buat latihan maths. 
Kita pula ramai tidak mahu baca Al Quran ketika mengandung dan leka shopping barang bayi.
🙋 Dr Z, msa pregnant, suami isteri kna kurangakn hibungan suami isteri ke?😷😷😷
Seawal minggu ke berapa janin dah mula boleh mendengar dan merasai getaran sentuhan dan bunyian?


dr bagaimana pula dgn faktor anak hasil zina, bukankah dia tidak dapt rangsangan sbgaimana dr bahaskan diatas..
Untuk jd anak tak perlu ransangan masa janin pun tak pe. Tapi nak anak genius ia harus dimulakan sejak awal.
Hubungan kelamin suami isteri harus dielakkan shingga semester ke 2 atau 16 minggu. Ia paling selamat.
Ada yg buat tapi tak ada apa2 pun? Kita bercerita ttg risiko. Kalau di awal kehamilan risiko tinggi. Tp kalau nak buat juga, ia masih halal.
soalan lain dr, sy dn pasgn br berkahwin, apa nasihat dr utk merancang dapatkan zuriat, ransangan apa yg utama perlu sy berikan, krn kedua2x kami masih ada perasaan malu..

Kalau suami dah usap perut isteri tiap mlm itu tanda sokongan suami. Ini juga membantu emosi ibu.

Saya tak faham soalan. Maknanya blom hamil tp malu?
ye dr
Untuk hamil perlukan pancutan air mani dalam vagina. Jika malu mmg tak hamil.

kalau perkara tue selesai.. ada faktor lain x, perlu diberi perhatian
Kekerapan jimak membantu ke tidak doktor untuk hamil?
Dr. Kalau makan obimin..folid acid dan neurogain sejak niat nak pregnant dan sepanjang pregnant ok ka...
Emosi ibu mengandung mmg perlu dijaga..terutamanya bg ibu2 yg ad penyakit darah tinggi.andai kata tekanan darah tidak dikawal..kadang2 ad kes yang boleh menyebabkan bayi meninggal dalam kandungan

Isteri sy tgh mengandung. Kaki selalu bengkak2
Selalunya tembak tak tepat, sdr abd halim.
Pancutan itu harus dilakukan pada hari subur.
Selain tu pastikan kualiti sperma dan ovum dlm keadaan baik.
Kualiti sperma diperiksa dengan pemeriksaan air mani.
Bg wanita lebih sukar. Tetapi hormon progestrone yg penting semasa hamil. Jika rendah, lapusan endometrium dlm rahem yg menjadi tspsk semaian tidak kuat dan luluh sbg darah haid atau keguguran.

Betul ke org tua2 dl amal telur ayam kampung untuk tingkat kan kualiti sperma?
Mkn telur kampung pun kena periksaan airmani. Kalau isteri dah hamil tak perlu lah periksa. Mkn telur ayam kampong dan madu lwbih kepada beri stamina masa berjimak.

Ok saya sambung ttg tip anak genius.
Selain sentuhan fizikal, perlu juga ransangan bunyi.
Secara saintifiknya ransangan bunyi dalam bentuk muzik yg lembut dan bacaan al quran memberikan kesan positif yg sama. Cuma mendengarkan bacaan al quran lebih barakah.
Dalam rahem byk perkara yg tidak dpt dikawal, jika pembentukan fizikalnya tidak betul ia boleh menyebabkan kecacatan.
Tiada siapa yg dpt mengawal ini kecuali ALLAH.
Sbb itu kita mahu barakah dan pertolongan ALLAH semoga kehamilan yg berlaku berlaku dgn selamat.
Sudah pasti muzik Mozart tidak memberikan barakah dlm hal2 yg kita tidak dpt kawal.Itu beza antara bacaan Quran dan muzik Mozart.Getaran ini dapat dirasakan seperti mana ransangan fizikal tadi.Muzik yg kuat akan menyebabkan degupan jantung janin kencang dan ini mengganggu perkembangan fizikal dan emosi janin.Ia mrmberikan "stress" kpd janin. Rahem seharusnya seperti rumah dan kediaman yang tenang.Begitu juga ransangan ini dapat dirasakan berkait dgn nada. Bukan setakat kekuatan bunyi saja.
Nada2 yg lembut dan baik harus dibetikan. Nada2 jahat seperti mengumpat, marah, sedih, tidak puas hati harus dijauhkan kerana memberi kesan pada EQ janin. Sebab itu elakkan emosi yg negatif ketika hamil. Ia memberikan kesan negatif pada EQ anak kita dlm rahem.

Dr. Z ,Jadi percakapan kita pun harus dijaga sepanjang tempoh hamil?
Ya ia memberikan kesan negatif pd EQ janin.
Bukan setakat lisan tp gerak hati.
Sbb tu ada anak kita yg kuat cemburu masa kecil. Anak yg lain pula ok saja berkawan dgn kanak2 lain.
Cuma sama ada kuat atau tidak kesannya pada janin.

Boleh dr komen tentang remaja yg mengandung anak luar nikah?macam mana kesan terhdap janin?sebab kebanyakan mereka tidak membuat follow up tntang kandungan bayi

Sbb tu dlm banyak kajian ibu hamil dan murung akan melahirkan abak yg mudah murung juga dan tidak tahan tekanan dari luar.
Kesan ansk luar nikah ni byk utk dibahaskan. Mungkin kelas lain kot.

Cuma yg penting cuba saya sampaikan. Bila hamil, kawal perasaan. Cakap hal2 yg baik saja.
Sudah semestinya dgn baca quran dan zikir.

Dr. Kalau makan obimin..folid acid dan neurogain sejak niat nak pregnant dan sepanjang pregnant ok ka...
Ok juga.Obimin adalah multivit. Ada foluc acid
Bagaimana dgn iberet?
Iberet ada zat besi. Elok tunggu lepas confirm hamil.
Masihvlg boleh dibetikan ransangan. Teruskan berikan kadih syg selepas lahir.
Ada kajian anak yg rapat dgn ayah lebih baik EQ dia bila dewasa.
Masa umur 7 thn je bawah kena tunjuk kasih syg.
Garang masa anak remaja. Itu pun bersebab bujan garang tak tentu pasal.Ia membantu. Ibu yg menggubakan otak kiri dan kanan membantu perkembangan IQ dan EQ anak.
Ibu hanil yg hidup beragama akan membentuk ES pada anak. Anak lebih mudah terpaut pd spiritual dan keagamaan.
Bergantung pada apa yg ibu baca. Quran ke Bible ke... itu pautan hati anak mula dibentuk.

Minggu depan kita dah boleh mulaka kuliah anatomi.
hihi


kuliah dr zabidi
19/3

sekian..selamat membaca dan praktiss
ada apa2 soalan nak ajukan boleh jer drop komen

nk wassap ida 012-6818241

No comments:

Post a Comment