Ads

jom kita kawan

Sunday, August 2, 2015

Wanita Susah Turunkan berat badan???


Terima Kasih Allah... 

Assalamualaikum sahabat...

Kadang-kadang ramai perempuan yang merasakan sukar bagi mereka untuk turunkan berat badan berbanding dengan golongan lelaki. Kenyataan itu ternyata ada betulnya dan ia bukan sekadar mainan perasaan. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan perempuan susah untuk membakar lemak berbanding lelaki.

Antara alasan mengapa wanita susah untuk turnkan berat badan ialah:

1. Wanita memiliki lebih banyak lemak berbanding otot.
Perempuan lebih banyak memiliki lemak dibandingkan otot di dalam tubuh. Jaringan otot bersifat lebih aktif dari jaringan lemak. Kalori yang tersimpan dalam otot lebih mudah terbakar. lelaki yang memiliki jumlah otot lebih banyak dibandingkan wanita, sebab itu lelaki lebih mudah untuk menurunkan berat badan.

Dibandingkan lelaki, jumlah lemak yang ada pada tubuh perempuan hampir mencapai dua kali ganda. Sebagai calon ibu, lemak ini penting dan diperlukan untuk membantu ketika hamil dan ketika menyusu.

2. Distribusi lemak/pengagihan lemak.

pengagihan lemak pada perempuan dan lelaki juga berbeza. Perempuan lebih banyak memiliki lemak di bagian bawah tubuh. Sementara itu, lelaki memupuk lemaknya di tubuh bagian atas perbezaan sifat lemak adalah bergantung kepada bahagian lemak itu terkumpul. Lemak bahagian atas lebih cepat terbakar dibandingkan lemak tubuh di bahagian bawah. Hal ini boleh diuji pada wanita yang sedang diet. Penurunan berat badan cenderung diamati dari pengukuran tubuh bahagian atas yang lebih mudah mengecil.

3. Perempuan memiliki bentuk tubuh lebih kecil dari lelaki.

Umumnya, wanita memiliki perwatakan yang cenderung lebih kecil dibandingkan dengan lelaki. Ukuran tubuh yang lebih besar membuatkan lelaki lebih mudah kehilangan panas tubuh. Hilangnya panas tubuh dapat meningkatkan metabolisme. Sehingga, hal tersebut mudah menurunkan berat badan.

4. Hormon tubuh

Secara alami, hormon lelaki membantu menurunkan berat badan. Testosteron dan hormon pertumbuhan dapat meningkatkan metabolisme. Hormon itu boleh meningkatkan massa otot tubuh. Hal ini terjadi kerana lelaki boleh menghasilkan lebih banyak testosteron dibandingkan perempuan, mereka cenderung membakar lemak lebih banyak daripada wanita.

Selama kehamilan dan siklus menstruasi, sel-sel lemak dalam tubuh wanita mempertahankan jumlah air akibat perubahan hormonal. Adanya kandungan air dalam lemak membuat sel-sel lemak memberbesar. hasilnya, adanya air menyebabkan metabolisme lemak menjadi sukar untuk dilakukan oleh wanita.

Hormon progesteron yang diproduksi oleh perempuan juga memicu rasa lapar. Tak hanya itu, progesteron membuat wanita merasa mengantuk dan kurang berolahraga. Sehingga, hal tersebut semakin memicu kenaikan berat badan.

5. Faktor kehamilan

Sel-sel lemak berkembang biak dan berkembang selama kehamilan. Setelah kehamilan, sel-sel lemak masih ada dalam tubuh. Setiap kali tubuh makan makanan yang berlebih, sel-sel lemak akan semakin luas dan membuat berat badan bertambah.



No comments:

Post a Comment