Ads

Digital clock

jom kita kawan

Friday, November 14, 2014

KEBAIKKAN DAN KEBURUKKAN MENGURUT KETIKA HAMIL

Terima Kasih Allah... 

Assalamualaikum sahabat...

hai ibu ibu hamil semua. sihat ke semua... ok hari ni kita cite2 pasal preggy2 jer yer..hihihi kawan2 ramai yang sedang hamil..sbb tulah saya nak up 1 entry mengenai mengurut ketika hamil. Kadang2 kita ibu hamil ni ada juga mengalami masalah selalu letih, tak bermaya dan sakit sakit badan. ye.. ada juga ibu ibu hamil yang sentiasa cergas, sihat dan tiada mengalami masalah yang saya nyatakan diatas. Kira beruntung la ibu ibu hamil yang senantiasa cergas dan tiada perkataan penat dalam diari hamil mereka. 

macam saya dulu, sejak saya bujang, dah berkahwin dan dalam pantang dan juga selepas bersalin walaupun anak dah besar, saya tetap amalkan amalan berurut badan ni. walaupun ada yang mengatakan seperti manjakan diri, tapi pada saya mengurut ni banyak kebaikkannya. Terutama ketika dalam pantang.. boleh mengurut tapi jangan la usik perut. Urut ni untuk melancarkan peredaran darah. So badan memang rasa ringan lepas mengurut. 

ok..meh saya share apa kebaikkan mengurut ketika hamil :-


1. Mengurangkan bengkak di kaki dan ditangan - kerana urutan yang betul dikatakan boleh melancarkan pengaliran darah

2. Meredakan sakit otot dan tulang - lebih lebih lagi ditulang belakang dan tapak kaki

3. Mengurangkan rasa STRESS terutama stress ditempat kerja..: p

4. Membantu ibu hami supaya mudah tidur.. 

ok.. saya juga tak katakan yang mengurut ketika hamil tiada keburukkan dia. ada tu tetap ada kan.. jom kita tengok apa keburukkan mengurut ketika hamil..

Keburukkan mengurut adalah boleh menyebabkan kesakitan seperti "kontraksi" dan menyebabkan "trauma" kepada uri sehingga berlakunya abruptio placenta.sebab tu tak boleh mengurut dikawasan perut. 

Jadi ibu hamil yang berisiko contohnya mereka yang pernah mengalami kelahiran pra matang dinasihatakan mendapatkan nasihat doktor sebelum pergi mengurut.


sedapnyeee dia mengurut


moga bermanfaat.
nak sembang2 lanjut,boleh jer wassap saay terus yer or pm kt FB

012-6818241
ida omar

No comments:

Post a Comment