Ads

Digital clock

jom kita kawan

Tuesday, December 25, 2012

Kenapa Allah bagi dia untukku???

Terima Kasih Allah...

Assalamualaikum sahabat..tgk tjuk tu cm frust je kn???tp sbnrnya jauh panggang dari api.ana rasa sangat hepi hingga ke tulang hitam.hepi smpai asa nk berguling2 sejauh 2km..(hekhekeh)tp dari semalam otak ni bekerja kerana sepanjang cuti krismas smlm,byk sgt perkara2 yang ana rasa patut diteladani sepanjang ana memerhati.tp ana bg 1 je contoh2 peristiwa smlm.

1.ana bersama seorang hamba Allah berbicara tentang kehidupan bekeluarga.dimana kepayahan,kesabaran,keprihatinan terhadap keluarga kedua belah pihak amat2lh diperlukan.
sahabat terdekat ana mengatakan byk sgt kesusahan yg dialami apabila mendirikan rumah bertangga.tambahan lagi bab yg melibatkan duit. ada benarnya apa yg beliau ckp,dan sambil2 mndengar,otak ana ligat duk pikir ayt apa nk masukkan dlm esei esok..hikhikhik pada pandangan ana seorang wanita,bagaimana seorang wanita yang bergelar istri harus memainkan peranannya dlm rumahtgga ialah dgn menjadi seorang akauntan,seorang kaunselor,seorang seorang peguam dan juga seorang babysitter. ini kerana hakikat seorang lelaki yang sentiasa perlu diingatkan,ditegur,diurus,dimanja dan dibelai. 

sbg cntoh ## apabila pulang ke kampung belah suami bagi yg jarak jauh,suami punya aim ialah cuma nk sampai ke kg beliau shj..bagi seorang lelaki yg bergelar suami,untuk singgah dan beli buah tangan untuk mak ayah di kg adalah xperlu.disinilh peranan seorang istri.ingatkan suami beli buah tgn.plg tidak pun belilh buah2 yg jual di tepi jalan jika xberkesempatan.itu adalh sesimple2 cntoh yg sering berlaku(pd firasat ana lh)

###bagi istri lak,jika berada di rumah mertua,seharusnya perlu mengambil hati mertua sebaik2nya.kerana syurga dibawah tpk kaki suami sesudah kita mendirikan rumahtgga..kewajipan kita juga menjaga ibu mertua dan juga ibubapa kita kerana kita bergelar seorang anak..tggjwb ank lelaki xputus apabila berkahwin jadi sebagai seorang istri,tggjawab kita mengingatkan sang suami ttg tggjwbnya terhadap keluarganya.bkn kita lak yg menghalang suami dari tggjawabnya..

###istri lak,berbuat baik,dpt pahala.jika x,sang suami plak membiarkan sja,maka dosa istri ditanggung suami.nak ke kita tgk suami yg kita syg kena seksa kelak(on behalf kita?)

### suami juga harus memberi nafkah pd istri walaupun istri mmpunyai pendapatan sdri.ttpi istri2 skalian,jgnlh guna kesempatan ni untuk paw suami habis-habisan.dia berpenat lelah,berpeluh2 mncari rzki untuk keluarga,kita lak demand mcm2 diluar kemampuannya.so besederhanalh k.jika ada pendapatan,bantulah suami.tidak salah.sbb ketika kita ada jalan untuk memilih,kita telah memilihnya.kenapa kita nak mengeluh atas jln yg kita pilih???tul x?tp itu hnya buah pikiran ana jelh..xde kaitan gn pelakon lain k..
jadilah istri yang boleh menenangkan hati suami,menjadi penawar bagi racun suami.

"stggi mana pun pangkat anda sy xkesah,tp 1 je sy mtk..biarkan sy jadi ketua keluarga bila kt rumah kita nnti..sekiranya kita bergaduh,biarlh hanya di dlm bilik.jangan bawa kemarahan di khalayak ramai.jika awk nk ambik semua hak milik sy,ambiklh.sy cuma perlu awk tuk jadi istri sy yg boleh jd semangat sy"
remuk hati ktka dgr pngakuannya..and im realize why Allah give him for me..he has a bounty of patient..and he willing to learn everything to be a good Khalifah for me.tq Allah for showing me d way should i choose..

###########peace-teremosilebihlak###########
Salam


No comments:

Post a Comment