Ads

Digital clock

jom kita kawan

Thursday, December 11, 2014

5 CARA URUS UJIAN


Terima Kasih Allah... 


Assalamualaikum sahabat...


Sekian lama ida tak bersiaran kat mana2 laman sosial..banyak kekangan,halangan dan dugaan yang berlaku selama mata berkelip..Allah...perasaan memang tidak dapat digambarkan..tidak pernah seumur hidup terpikirkan dugaan begini berlaku pada diri sendiri...dan yang paling hebat,diduga hingga tidak mampu untuk bercerita pada sesiapa..perasaan membuak2 ingin mengadu dan bercerita,tapi tiada kebaikan disitu..
dan sebenarnya perancangan Allah memang yang terbaik..diuji tidak dapat bercerita pada sesiapa kerana inginkan ida bercerita HANYA DENGANNYA..Allahuakhbar!!

benarlah apa yang Rasulullah s.a.w bagi perumpamaan yang Hati itu sifatnya berbolak balik seperti air yang sedang mendidih & dan menggelegak.Simpang siurnya begitu licik. Naik turun dan berbolak balik.

Sepanjang tidak bersiaran,ida banyak memerhati,berfikir dan berfikir.

so hari ni ida saja ingin berkongsi KENAPA ALLAH BAGI UJIAN???
dan ida terpikir kenapa kita cal makayah kita??kenapa kita call suami kita??
sudah tentu sbb kita igt kt diorg..rindu kt diorg kan??so sama lh dengan kenapa Allah uji kita.
Allah uji kita sbb Dia nak panggil kitaa kembali pada Dia.(kembali kt sini bknnya MATI tp kembali ketika masih bernafas...kembalikan jiwa kita padaNya...kembali mengharapkanNya...kembali memohon padaNya..
banyak nor kembalinya kan??? sebab memang Allah nk kita KEMBALI IGT padaNya.
kembali menyucikan jiwa kita yg sebelum ni hanyut..sbb itulah Allah bagi ujian tu.
tawakkal hanya kepada Allah.bersyukur dan jangan cepat melatah bila ditimpa ujian kerana makin tinggi iman seseorang,makin tggi jgk lh ujianNya.Insyaallah.


jadi layakkah kita bertanya pada Tuhan KENAPA KITA DIUJI????
sangat kurang ajar kita kalau kita masih nak tnya " Ya Allah,aku dah solat,kenapa aku diuji lagi??", "KENAPA AKU??""KENAPA AKU?"
walhal kita sedia maklum yang cinta Allah boleh tgk pada ujian yang ditimpakan pada kita.
sebenarnya setiap manusia sudah ada darjatnya tersendiri dalam syurga.jadi bilamana Allah tgk di dunia ni,amalan kita xsetimpal dengan darjat yang ditentukan kat sana,diturunkan ujian pada kita..
supaya ujian itu boleh menaikkan lagi darjat sama seperti yang ditetapkan.


BAGAIMANA KITA NAK URUS UJIAN???
1. bila berlaku ujian,yang kita suka@duka,yakinlah ini adalah keputusan Allah.Allah nak tgk hambanya redha ke x? dlm alMatssurat akan selalu baca doa ni...


"Rodhi tu Billah hi Robba! Wa bil Islami dinaa! Wa bil Muhammadin nabiyya wa rosula! Wa bil Quraani Imamaa! Wa bil Ka'baati Kiblataa! Wa bil Mu'mininaa Ikhwanaa"
( Aku redha, Allah sebagai Tuhanku, dan Islam sebagai Agamaku, dan Muhammad sebagai nabi dan rasulku, dan Quran sebagai Imamku, dan Ka'bah sebagai kiblatku, dan orang mukmin sebagai saudaraku )


Istajib duaa ana ya Allah
(perkenankanlah doa kami ya Allah)
ameenn...


2.bila kita diuji,ketenangan diri sangat2 lh diperlukan dan menjadi yang paling penting.kita perlu memohon doa terahdap ujian Allah hanya pada ALLAH! jika ujian dari Allah,SOLUSI juga dari Allah.
Allah cuma nak dengar doa yang kusyuk dari hambanya.sebab itu diturunkan ujian pada kita.sbb itu pada awal2 td ida ada kaitkan Allah nk kita KEMBALI padaNya.KEMBALI BERDOA DENGAN KUSYUK!!


3.TAFAKKUR...ambik masa tuk pikir. ya Allah, apakah tujuan ujianMu ini..barangkali Kau nak kenalkan aku padaMu..+ve..memang ini lah yang patut dipikirkan..Insyaallah dengan ini,hati akan tenang dan yakin dalam membuat keputusan..


4. letakkan cita yang tinggi dlm hidup-iaitu cita2 ingin berjumpa dengan Allah.melihat wajah Allah.

dengan cara ni,kita akan redha dengan ujian yg kita dapat..

5.ISTIKHARAH!!!Paling penting sebelum membuat keputusan..kerana keputusan yang dibuat selepas solat istikharah insyaallah kita xkan menyesal..


tapi APA YANG KITA DAPAT DENGAN REDHA???


org2 yang igt pada Allah ktika ditimpa ujian,org2 yang ingat kasih sayang Allah pada mereka,mereka adalah orang2 yang dipimpin oleh Allah sepanjang hidupnya.so,kita taknak ke Allah pimpin kita dalam jalani hidup?nk merangkak sdri??jgn angkuh.kalau kita redha dalam hidup, dunia ni pun seakan2 tenang pada kita.xde huru hara langsung. selalu ingatkan diri kita.kita hanya transit di dunia.sementara je.seluruh apa yang diamanahkan pada kita,itu semua ujian dari Allah s.w.t.


apa yg kita cakap bila diuji??ISHHHHH???ADOOOHHHHH????
jadi,amalkan panggilan untuk Allah apabila ditimpa ujian.
INNALILLAHIWAINNA ILAIHIRAJIUN
(darinya kita datang,kepadanya kita kembali)


jatuh pen,sebut INNALILLAHIWAINNA ILAIHIRAJIUN
rumah kena pecah, sebut INNALILLAHIWAINNA ILAIHIRAJIUN
selipar hilang, sebut INNALILLAHIWAINNA ILAIHIRAJIUN
duit jatuh, sebut INNALILLAHIWAINNA ILAIHIRAJIUN

Insyaallah ujianlah yang akan merapatkan lagi hati kita dengan Allah..
Insyaallah ujianlah juga yang akan membuat kita bertaubat dan fikirkan kesalahan lampau kita..

jadi,jika diturunkan ujian,solat taubatlah..
istikharahlah..moga keputusan yang kita buat berlandaskan fikiran yang waras dan yakinlah dengan UJIAN yang Allah turunkan dan PERANCANGAN yang telah diaturkan.

moga diri kita lebih tabah dalam menghadapi UJIAN dariNYA..
insyaallah.

wassalam.moga bermanfaat

No comments:

Post a Comment