Ads

Digital clock

jom kita kawan

Tuesday, June 18, 2013

nasi ayam paling sedap di asia tenggara katanyaaaa

Terima Kasih Allah... 

 Assalamualaikum sahabat...

kome xpenah2 buat nasi ayam.tp hari isnin yg lepas puasa gnti,jd rasa mcm nk bebuka dgn nasi ayam..jd kt ofis mula lh hunting for resepi..dia ckp nasi ayam plg sedap..tp lupa lh blog mna..sbb kome trus print jer resepi tuh..kome kngsi pun bkn sbb kome pndai masak tp sbb snang nti nk buat lg,xyh cri resepi dh..bka blog sdri je..kira cm diari lh knn..

ok..rasa cm senang jer nak wat..


untuk ayam
ayam ikut suka nk potong atau nk wt cm kt kedai tu..sekor2
bwg putih 4 ulas
bwg merah 4 ulas
halia
kicap manis
sos tiram

**cara-caranya ialah..blender bawang merah+bwg putih+halia kemudian rebus ayam dgn sdkit garam.sesedap rasa..bila ayam dah masak,asingkan ayam yg hndak digoreng dan ayam yg nk buat sup...

ayam yg nk goreng,dah dikeluarkan dari periuk rebusan tadi,perapkan dgn sos tiram+kicap

perap ikut citarasa..eloknya goreng bila nasi dah nak masak..baru leh mkn pnas2..sbb grg skejap jer..nk suh rangup2 ...

air rebusan tadi,ambik 2 senduk masukkan kedalam periuk nasi

baki air rebusan+kaki+leher ayam buat sup plak..tambah kiub maggi ayam,tmbh kulit kayu manis,bnga lawang..last skli ltk daun sup.

untuk nasi
beras 3pot
bwg putih 2 ulas
halia
marjerin/planta
kulit kayu manis

**cara masak nasi ayam
tumis dulu bwg putih+bwg merah+halia 1 inci+kulit kayu manis+planta
masukkan dlm rice cooker+masukkan beras,2 senduk air rebusan td..kalau xckup tmbh jer air biasa.pastu masak cm biasa je..

xde gmbor..


sementara tunggu tu,boleh potong sayur2 dulu..

bwg putih 2 ulas+lada besar merah 2 biji+lada kecil 5 bji=blender dan tmbah cuka 2 sudu..lepas tu masak sekejap nak sruh pekat+likat..angkat hidang

dah goreng ayam,ni air perap ayam td...jang buang,tp buat sambal kicap lak..

**caranya ambik air perap ayam tada,cmpur dengan sup sdkit,pastu panaskan dalam kuali....mndidih jap,angkat dan hidangkan..


sekian saja....
peace..
wassalam




No comments:

Post a Comment