Ads

Digital clock

jom kita kawan

Monday, August 22, 2016

BAHAYA PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT HFMD



Terima Kasih Allah... 


Assalamualaikum sahabat...



BAHAYA KE PENYAKIT TANGAN, KAKI DAN MULUT?



Alhamdulillah diberikan kekuatan dan kesabaran melayan anak demam akibat masalah hfmd.



Pada mulanya,risau disebabkan anak tiba2 demam sahaja. Tapi bila lihat dalam mulut,ada ulser,hati mula fikirkan yang bukan2..mula risau jika anak pula dijangkiti masalh yang tak diingini iaitu hfmd. Sebab sekarang ibu2memang risaukan masalah nI.


Dan apabila demam suhu mencecah 39, saya Bawa ke klinik berdekatan untuk dapatkan penerangan dan tanya serba sedikit tentang masalah ni. Dan pada masa itu,belum ada bintik2 merah yang timbuk cuma demam dan ulser.



Doc bagitahu jika nampak tanda2 bintik merah dekat sendi,kaki dan tangan dan masih demam,barulah doktor akan sediakan antibiotik untuk 5 hari.


Nauzubillahiminzalik. Itu yang saya tak suka dengar kerana saya risau keadaan akan jadi lebih sukar untuk saya handle. Maklumlah takkan sebab demam,nak minta suami dari jauh balik kan? Masih dalam kawalan saya,jadi tak perlu untuk suami cuti,itu yang saya pikir.

Dan saya mula bagi ubat demam mengikut nasihat doktor.

Tetapi,saya juga berikn sesudu kfc ‪#‎NUTRIFERON‬ untuk kuatkan imun anak. Saya bancuhkan ‪#‎VITCCHEW‬ ke dalam air kosong untuk ammar minum. Dan saya sapukan krim ‪#‎HERBALBLEND‬ di seluruh badan ammar walaupun belum ada bintik merah yang timbul.






Dan seharusnya saya berjaga malam untuk basahkan/jelum anak dengan air asam jawa suam. Tidur pun sambil duduk je..kikiki
Ini adalah ikhtiar saya bila anak demam dan untuk tak nak masalah HFMD ni berlarutan lama.



Dan seperti yang doktor maklumkan,keesokkan harinya,bintik2 merah mula timbul di kaki,tangan dan sendi kat siku..TETAPI selepas 2 hari,dengan penjagaan yang sangat rapi,ammar dah tak demam. Badan dah tak panas. Alhamdulillah. Tapi bintik merah mula timbul.


Saya stop berikan ubat demam doktor dan teruskan bagi vit.c, nutriferon dan teruskan juga sapu krimherbal blend. Saya tidak bawa ke klinik selepas bintik2 merah timbul kerana keadaan ammar yang aktif,dan masih makan seperti biasa walaupun berperang dulu sebelum makan :-)


NOTA: DAN,JIKA DIDAPATI ANAK TUAN /PUAN TIDAK AKTIF DAN LESU,SILA LAH BAWA KE HOSPITAL BERHAMPIRAN KERANA DIKHUATIRI AKAN ADA INFECTION DEKAT MANA2 TEMPAT YANG TIDAK KITA KETAHUI. NAUZUBILLAH.


Untuk ulser,saya beli ubat di farmasi untuk ulser kanak2..lupa namanya tapi memang tak pahit/berangin untuk kanak2..rasa anggur je.


Alhamdulillah bintik2 merah yang terkandung air sudah kering, dan anak sihat seperti biasa. Alhamdulillah. Allah sebaik2 penyembuh.


Krim herbal blend,memang sangat penting untuk ada dalam 1 rumah. Sangat2 penting walaupun harganya murah dan boleh beli anytime jer..


Sekian.
Moga bermanfaat semua..

kalau nak order untuk kesayangan anda,boleh Pm ida yer

012 6818241


No comments:

Post a Comment