Ads

Digital clock

jom kita kawan

Wednesday, January 2, 2013

Hinakah andainya murah maharku????

Terima Kasih Allah...

Assalamualaikum sahabat.ana bknlh alim sgt,kdg2 lalai jgk.tp perkahwinan impian ana,

1.nk mahar yang murah shhja..

2.mekap biasa jer..xnk pkai lens,bulu mata,cukur kening(sbb kning ana agk tbal)

3.nk solat sunat lepas akad nikah

4.sebelum sarungkan cincin,nak mr.jeng kreng pgg depan kpla dan doa keberkatan rumahtangga kami.xnak cium2 bagai2.yg tu xkn nk tnjuk kt org kn?malu lerrrrrrrrr

dr fb bercinta slps nikah..

Saya : salam ustaz... Sy nak tanya ustaz..... Ustaz, boley ke kalau orang perempuan zaman sekarang kawen nanti minta rm1000 hantaran n brg hantaran set sembahyang n quran je. (maksud sy kat sini,adakah ia boleh menyebabkan fitnah di mata masyarakat disebabkan mahar yang sikit ke mcm na?)

Ustaz : Boleh..ok dah tu..tak lah terbeban yg lelaki..kenduri tu ikut je kemampuan..ust kawin dulu pun 1k je..bhgia smpai skrg.

Nabi kata wanita solehah tu, yg murah mahar kahwinnya..hantaran tu adat je..enti mesti tunjuk contoh, wlaupun berkelulusan tp murah mahar kawinnya..

Saya : terima kasih,ustaz.. Sy da tnya ramai org pasal ni. Semua orang kasi respon negatif. Ustaz je kasi respon positif.

ustaz : Dah lama ust bagitau , ada yg ikut, yg kuat berpegang ngan agama kebyakan ikut..Rasulullah ketika kawinnya ada masa kenduri sembeli kmbing, ada masanya hya roti dan susu..gejala sosial skrg antra puncanya krn nak kwin takde duit..mahal sgt, tak lulus spm pun 8 k jugak..jgn ikut budaya buruk ni, jdilah wnita solehah yg berharga bukan yg diletak harga macam barang kat pasaraya.

Saya : satu lg ustaz... Org lelaki ni perlu ada paling minimum brape rm untuk kawen? Sbb ramai org laki ckp diorg tak kawen lg sbb duit tak cukup..hmm..

Ustaz : Kalau nadia anak ust..ust akn suruh dia bagi je apa yg dia mampu..sbb hntaran bukan wajib dan tujuannya adalah sedekah utk org makan..

Saya : Mcm mana pulak dengan kedudukan kewangan bila da kawen? Penting ke,ustaz?
sbb ada lelaki tanak kawen sbb dia rsa kedudukan kewangan dia masih tak stabil

Ustaz : Yakin rezeki itu ditangan Allah, ust kawin waktu ngaji jugak, sampai dapat anak sulong, takde pape pun, yang penting mesti qanaah, memadai apa yg ada..tolak ansur, susah sikit sabar je...

Saya : owh.. okey.. terima kasih atas nasihat ustaz. izinkan saya share dengan kawan-kawan fb sy yer..

Ustaz: boleh je..

No comments:

Post a Comment